TÜMOSAN’ın yerli ve milli motoru test edildi
TÜMOSAN tarafından üretilen FAZ-V emisyon düzeyine sahip motorun TÜBİTAK RUTE laboratuvarlarında emisyon test testlerine başlandı. TÜMOSAN Stratejik Planlama ve Bilgi Yönetimi Küme Yöneticisi Yüksel Özdek, yerlilik ve millilik açısından ülke ekonomisi için değerli bir adım atıldığını belirterek, “Bu onaydan sonra FAZ 5 emisyonlu ve Pazarı başlatmak. Aynı zamanda bu sadece iç pazar için değil, aslında Avrupa pazarına açılmamız için bir basamak olacak” dedi.
TÜMOSAN tarafından üretilen FAZ-V emisyon düzeyine sahip motorun TÜBİTAK RUTE laboratuvarlarında emisyon test testlerine başlandı. Tamamen yerli ve milli imkanlarla üretilen motor, Avrupa standartlarında testleri başarıyla tamamlamasının ardından pazardaki rakipleriyle buluşacak. FAZ-V emisyon seviyesine sahip motor 125 beygir güce sahipken, tamamının yerli imkanlarla geliştirilmiş olması dikkat çekiyor.
Gelişmelerden memnun olduğunu ifade eden TÜMOSAN Stratejik Planlama ve Bilgi Yönetimi Küme Yöneticisi Yüksel Özdek, “Bugün TÜBİTAK’ta ekibimiz ve arkadaşlarımızla birlikte bu emisyon tesislerini gerçekleştirmek için buradayız. Tabii ki Sanayi Bakanlığı yetkilileri ve Bu çalışmalarda TSE yetkilileri bize eşlik etti.Bugünden itibaren bu çalışmaları birlikte yürütmeye devam edeceğiz.Şu anda arkamda gördüğünüz motor 125 beygirlik dizel motor.Türkiye ve Avrupa’daki mevcut FAZ-V emisyon seviyesi en yüksek. Avrupa’nın şu anda ulaşabileceği seviye FAZ-V motoru ile ilgili yaptığımız geliştirmeler sonucunda TÜBİTAK laboratuvarında tamamen yerli imkanlarla akredite bir laboratuvar haline getirdik ve sertifikasyon çalışmalarına başladık. TSE ile buradaki süreç.Doğal motor emisyon seviyesi açısından artık Avrupa’nın en yüksek seviyesine ulaştık ve Avrupa’daki motor geliştiriciler bu konuda çok zorlandılar ve Avrupa’da tarihler tekrar tekrar revize edildi. bu durumu çöz Kolay bir seviye değil. 1976 yılı itibari ile motor üretimine başlayan bir firma olarak bu tecrübeler sonucunda elde ettiğimiz başarılar ile bunları fiilen hayata geçirdik. Aslında daha önce FAZ1, FAZ2, FAZ3 ve FAZ4 emisyon motor sertifikalarını geliştirerek bu seviyeye geldik. Bu nedenle aynı zamanda bir geçmişe de sahiptir. 125 beygir gücündeki motorumuz bu çalışma ile sertifikalandırıldıktan sonra ürettiğimiz traktörlere FAZ-V emisyonlu traktörler üreterek 2024 yılı itibari ile müşterilerimize hizmetimize devam edeceğiz.”
‘KENDİ MOTORUMUZU KULLANMAYA KARAR VERDİK’
Bazı firmaların ithal ikame ürün kullandığını ancak stratejik hareket ederek ürettikleri motorla yola devam etmek istediklerini ifade eden Yüksel Özdek, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Yerli üretici olarak bir farkımız var. Ürettiğimiz traktörlerin tamamında muhtemelen kendi motorunu kullanan tek firma olacağız. Çünkü FAZ-V emisyon seviyesi geçilince firmalar ikame veya ithal motor kullanmak zorunda kaldı.” .Ama biz kendi motorumuzla devam etmedik.Stratejik bir karar aldık.Bu kararın arkasında üst yönetim kararlı bir şekilde durdu.Ar-Ge yetkililerimiz bu konuda azami gayreti gösterdiler.Bu onaydan sonra piyasaya çıkacağız. Tüm traktörlerimizin FAZ 5 emisyonlu olarak sertifikalandırma çalışmalarını yürüterek sunuyoruz.Aynı şekilde bu sadece iç pazar için değil, Avrupa pazarına girişimiz için de aslında bir basamak olacak.”
‘TÜRKİYE’YE KENDİ ALTYAPISINI SAĞLAMAKTAN GURUR DUYUYORUZ’
Yerli ve milli imkanların kullanılması konusunda önemli adımlar attıklarını anlatan TÜMOSAN Motor Teknolojileri Müdürü Cihan Büyük, “Motorumuz, şu anda TÜBİTAK Rute Motor’da FAZ-V emisyon çalışmaları için hazırlanan 125 beygirlik tamamen yeni tasarım bir motor. Center of Excellence ve emisyon regülasyon testlerine girecek.4 silindirli motorumuz.Bu motor 3.9 litre.Bu motoru ağırlıklı olarak traktör uygulamalarında kullanmayı planlıyoruz ancak bir çok alanda bir çok platforma hizmet verebilecek özelliği var.İster endüstriyel olsun. uygulamalar, denizcilik uygulamaları, traktör uygulamaları, bu motorlar fiilen hizmet edecekler” diye konuştu.Dünyada emisyon düzenlemeleri çok katı. Bu anlamda FAZ-V dediğimiz dünyadaki en yüksek emisyon standardından bahsediyoruz. Türkiye’de gördüğünüz 125 beygirlik 4 silindirli motorumuzla bu emisyon standardını fiilen yakalamış durumdayız. Türkiye’nin kendi altyapısını bir test odasında sağlamış olmaktan da gurur duyuyoruz.”
“TÜRK MÜHENDİSLERİMİZLE GELİŞTİRME ÇALIŞMALARINA YERLİ İMKANLARLA DEVAM EDİYORUZ”
Motorun teknik kısımlarını anlatan Cihan Büyük, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu motor aslında ticari bir motor. Ticari standartları karşılıyor. Ayrıca yeni geliştirdiğimiz 4 silindirli ve 6 silindirli 5.2- motorumuzu da geliştiriyoruz. litre ve 7.8 litre motorlarda standardı sağlama noktasında bu montaj yapısına sahip olabileceğimiz için orta ve uzun vadede o motorlarda FAZ-V dediğimiz emisyon standardına ulaşmayı hedefliyoruz.Temel olarak bu yeni motor ailesi 55 beygir 3 silindirden başlayıp 4 silindir 125 beygire kadar bir yelpazeyi kapsayacak.Türkiye’nin motor ve ithal motor ihtiyacını yerli imkanlarla karşılıyoruz.55 beygirden başlayan bu motor ailesi ile 125 beygire ulaşmayı planlıyoruz. Orta ve uzun vadede ticari platformlardaki 4 silindirli ve 6 silindirli 7.8 litrelik yeni motorlarımızda 540 beygir gücü 55 hp ile 540 hp arasında bir motor gücü aralığını kapsadığını açıklıyor. 55 hp’den 125 hp’ye kadar bir motor alanı. TÜMOSAN, daha önce olduğu gibi mekanik enjeksiyon sistemli motorları yerli imkanlarla geliştiriyor olsa da, test ve sertifikasyon açısından yine dışa bağımlılık söz konusuydu. Motorlarımızı alıp Avrupa ülkelerine veya başka ülkelere gitmemiz gerekiyordu. Ancak şu an gördüğünüz motorun testlerini Kocaeli Gebze’de yapıyoruz ve sertifikayı alabiliriz. Bu bizim ve Türkiye için çok ciddi bir kazanım. Gördüğümüz motor yerli imkanlarla Konya’da üretildi. Bu çok değerli. Çünkü bildiğiniz gibi yerellik özellikle dışa bağımlılık açısından çok kritik bir değere sahip. Kesimlerin temini ve imalatı Türkiye’de Konya’da yapılsa da tüm geliştirme çalışmaları, tasarım, mühendislik ve yerel imkanlar açısından geliştirme faaliyetlerimizi Türk mühendisleri ile sürdürüyoruz.”
– Gebzekocaelikemalpasaajans.xyz